Návrat na obsah    
 

mužský houpelande jako alternativu k sideless gown. Ovšem cotehardie dostává název kyrtle a sideless gown surcote (cca 1420). Také houpelande se přejmenuje na robe kolem r. 1450. Výrazným prvkem je výstřih do V vpředu i vzadu, který se zvláště v 50. letech rozšiřuje až téměř na samou hranici nositelnosti. Nelze přesně datovat, kdy dochází k oddělení horní a spodní části (sukně) robe. Kolem

0br.5 Jana Navarská v surcote
 

roku 1460 jsou módní velmi úzké rukávy a hluboký V výstřih.

V výstřih se následně mění na oválný. Tato pozdější oblá verze mívala kolovou sukni s výrazným brokátovým vzorem, v pase po stranách s překlady. Zbytek oděvu byl ušit z materiálu stejné barvy jako základ brokátu.

Dámy si také do výstřihu vkládaly plastron (česky punt) - zdobený kousek látky zakrývající část hrudi.

0br.6 Anna, vévodkyně Bedfordská v houpelande
 

Důležitým znakem je široký opasek posazený do zvýšeného pasu, ale asi nejcharakterističtějším znakem je hennin - vysoký čepec kuželovitého tvaru. Výraz henin vznikl zkomolením původního nelichotivého označení. Henin postupně měl více tvarů (dvojrohý, hrncovitý) a i další pokrývky hlavy nabývaly extrémních rozměrů jak do šířky, tak i do výšky. V 80. letech se do módy vrací

0br.7 Šlechtična v kyrtle
 

cotehardie (nyní s názvem kyrtle), kdy je šat upnutý kolem těla s volnou širokou sukní. Výstřih má čtvercový.

Itálie

Italská móda se setkávala už po staletí s orientálním ošacením, které postupně uváděla do Evropy. V každém italské městě byla lehce odlišná. V 15. století byly v Itálii mladíky oblíbené uplé oděvy, komplikované účesy a

0br.7 Oděv italského šlechtice
 
Histrorie odívání - 15.stol, část 1.
Copyright Martina a Martin Hřibovi © 2006
Histrorie odívání - 15.stol, část 3.